تست اتوفلورسانس پوست ممکن است روزی خطر ابتلا به بیماریها را بسیار زودتر از آزمایشات بالینی مشخص کند

یک آزمایش نوری پوست به نام "اتوفلورسانس" می تواند به عنوان اولین روش غربالگری برای پیش بینی دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی و خطر مرگ و میر استفاده شود.

یک تحقیق جدید توسط محققان هلندی نشان می دهد آزمایشی که قادر به اندازه گیری طول موج نور ساتع شده از سلول های پوستی است، می تواند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و حتی خطر مرگ را تشخیص دهد.

به گفته این تیم تحقیقاتی هلندی، این آزمایش سریع برای اندازه گیری نور "اتوفلورسانس" پوست، ممکن است یک روز توسط مصرف کنندگان از سوپر مارکت ها، یا داروخانه ها خریداری و به عنوان اولین روش برای برآورد خطر سلامت استفاده شود.

محصولات جانبی طبیعی بیماری

این دستگاه جدید که AGE Reader نامیده می شود، مواد شیمیایی موجود در سلول های پوستی را که به نام "محصولات پیشرفته گلیکیشن یا AGE" شناخته می شوند، اندازه گیری می کند.

محققان به رهبری دکتر Bruce Wolffenbuttel از دانشگاه Groningen، توضیح دادند کهAGE ها محصولات جانبی طبیعی بیماری هستند که می توانند نور یا فلورسنسی را از پوست ساتع کنند که با استفاده از دستگاه AGE Reader قابل شناسایی و طول موج و شدت آنها قابل اندازه گیری می باشد.

در این مطالعه ، دستگاه AGE Reader بر روی پوست نزدیک به 73000 نفر که  سلامت آنها تا 10 سال ردیابی گردید( با میانگین پیگیری 4 ساله) آزمایش شد.در طول دوره پیگیری، بیش از 1000 نفر به دیابت نوع 2، و نزدیک به 1300 نفر به بیماری قلبی مبتلا شده و 928 نفر فوت کردند.

محققان در گزارش این تحقیق که در ماه نوامبر گذشته در مجله Diabetologia منتشر گردید اعلام کردند که افزایش یک واحد اتوفلورسانس پوست بر اساس خوانش AGE Reader با افزایش سه برابری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی عروقی و افزایش پنج برابری خطر مرگ همراه بود.

با یافته های جدید پشتیبانی شد

علاوه بر این، قدرت دستگاه در پیش بینی مرگ و یا بیماری حتی زمانی که عوامل خطرسازی نظیر چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا یا کنترل ضعیف قند خون وجود نداشت، همچنان پایدار بود.

حتی پس از تنظیم برای این عوامل خطر، افزایش 1 واحدی نمره ی اتوفلورسانس خوانش شده توسط دستگاه AGE با افزایش 26 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و افزایش 33 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تقریبا دو برابر شدن احتمال مرگ در طول دوره پیگیری مرتبط بود.

محققان در گزارش خود نتیجه گیری کردند که یافته های جدید از اتوفلورسانس پوست "به عنوان اولین روش غربالگری برای پیش بینی دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر" حمایت می کند.

یکی از متخصصان دیابت آمریکا این تحقیق را تحسین کرد.دکتر جرالد برنشتاین مدیر برنامه ی دیابت فریدمن در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک که در این مطالعه جدید دخالت نداشت، اما با مواد شیمیایی"AGE" به عنوان شاخص های طبیعی سلامت آشنایی دارد، گفت: یک نمونه خوب از AGEکه همه می توانند آن را تشخیص دهند، بوقلمونی است که برای روز شکرگذاری در اجاق قرار می دهیم تا یک غذای خوشمزه با پوست زیبای قهوه ای داشته باشیم. این رنگ برشته و قهوه ای به دلیل تولیدAGE ها در پوست بوقلمون است.

او توضیح داد که در انسانهای زنده این پروتئین ها به یکدیگر متصل شده و یک شبکه را تشکیل می دهند که این شبکه یک AGE است. شکل گیریAGE ها منجر به عوارض دیابت می شود.

دکتر برنشتاین گفت: از آنجایی کهAGE ها می توانند به تدریج در طول زمان افزایش و در بدن تجمع یابند، پزشکان ممکن است روزی "به راحتی همه ی جمعیت را با تکنیک فلورسنت برای شناسایی افرادی دارای AGE  بمنظور ارزیابی خطر بیماری یا مرگ، غربالگری کنند.

دکتر Guy Mintz متخصص قلب از بیمارستان دانشگاه North Shore در Manhasset، نیویورک این مطالعه را "چشمگیر" خواند و گفت: دستگاه هایی مانندAGE Reader  می توانند یک تغییر بزرگ در ارزیابی ریسک های قلبی-عروقی و دیابت ایجاد کنند. او افزود: جالب خواهد بود اگر در مطالعات آتی ازAGE Reader برای خواندن میزان اتوفلورسانسAGE ها در پوست بیماران قبل و بعد از درمان های پزشکی استفاده شود و مشخص گردد که الگوی اتوفلورسانس پوست با مداخلات پزشکی و شیوه زندگی تغییر می کند.

با این حال، دکتر Mintz گفت: من با نظر نویسنده در مورد این که از این تکنولوژی می توان در محیطهایی غیر از کلینیک ها مانند داروخانه ها برای ارزیابی خطر بیماران استفاده کرد، موافق نیستم زیرا افراد غیر پزشک ممکن است به راحتی در تفسیر نتایج این آزمون اشتباه کرده و بجای کمک کردن به افراد، به آنها آسیب وارد نمایند.

منبع:

https://www.health24.com/Medical/Diabetes/News/skin-glow-test-might-someday-spot-disease-risk-early-20181122